Cinderbloom

2011-12-07
21:21:06

Denna mångfärgade själ..
Ligger i sängen och funderar.. Igår var det Finlands självständighetsdag! Grattis i efterskott. Är ju själv "finne" fast jag har bott hela mitt liv i Sverige, ser migsjälv som en blandning. Förut har jag alltid sett migsjälv som en svensk och när jag talar om svenskar så säger jag "vi" och när jag talar om finskar så säger jag "finskar". Det är lite konstigt det där, man vet inte riktigt vad man är. Min mamma brukar alltid säga att hon är svensk, jag vet inte ifall det är för att förr i tiden så klassades svenska och Sverige lite mer som "finare" än Finland, eller så tycker hon helt enkelt att hon är svensk för att hon är svensk medborgare. Min pojkvän har bott hela sitt liv överallt i Sverige men han ser sigsjälv helt klart som en finsk.

Jag brukar tänka att det inte har så stor betydelse, men ändå så känns det viktigt på något sätt att veta vad man är och så. Har aldrig brukat tänka så himla mycket på det förr.

Kommentera inlägget här:
Namn: Kom ihåg mig?
Mailadress:  
Bloggadress:  
Kommentar: